Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn.

Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn. tło

Dress code w pracy biurowej.

Dress code to zbiór zasad, dotyczących ubioru, wybieranego na konkretne okazje w konkretne miejsca. Dress code obowiązuje nas od najmłodszych lat- w szkole na co dzień i na różne uroczystości, np.: akademie, w Kościele, w teatrze, operze, przestrzegamy też pewnych zasad idąc na wesele, na Wigilię rodzinną, czy na rozmowę kwalifikacyjną. Często wybieramy dress code nieświadomie– po prostu wiemy, że idąc, np.: na wesele „wypada” ubrać się elegancko.

W późniejszych latach, najczęściej spotykamy się z dress codem biznesowym– czyli strojem jaki obowiązuje nas w pracy. W zależności od stanowiska i miejsca pracy, może być on bardziej lub mniej elegancki. Są też takie stanowiska, na których musimy nosić ściśle określony strój- mundur i właściwie nie mamy żadnej swobody, co do wyboru kroju, koloru, czy wzoru. a jeśli pracujemy zdalnie przed komputerem, z naszego łóżka, to właściwie żaden dress code nas nie obowiązuje.

Uniwersalne zasady dress codu biznesowego:

  • prostota,
  • minimalizm,
  • schludność,
  • dobór stroju do figury,
  • dopasowanie dress codu biurowego do okazji i zajmowanego stanowiska.

Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn. ubrania do biura

Rodzaje dress codu biurowego.

– Business Attire (Business Formal) –  biznesowy formalny; najbardziej oficjalny, panują ścisłe zasady ubioru; dla kogo? najwyższe stanowiska w firmie, dyrektorzy  i prezesi firmy, politycy, przedstawiciele firmy na formalnych spotkaniach biznesowych;

– Business Smartbiznesowy pół-formalny; swobodna elegancja, wciąż strój starannie dobrany i przestrzegający zasady, ale mogą wystąpić niewielkie odstępstwa; dla kogo? managerowie, dyrektorzy departamentów pracujący w biurze, osoby mające osobisty kontakt z klientami;

– Business Casualbiznesowy nieformalny; występują elementy mniej formalne i łączone są z tymi elegantszymi; dość duża swoboda wyboru stroju, ale wciąż należy pamiętać, że to praca w biurze; dla kogo? pracownicy biurowi na niższych stanowiskach lub nie mający kontaktu osobistego z klientami;

Dress code biznesowy dla kobiet:

Biznesowy Formalny:

  • Gładka koszula lub bluzka; nieprzezroczysta; w stonowanym kolorze;
  • Spódnica, spodnie lub sukienka + marynarka;
  • Spódnica i sukienka zakrywająca kolana lub troszkę nad kolana;
  • Kolorystyka stroju: -klasyczne: czerń, szarość, beż, – ciemne: granat, ciemna zieleń, bordo;
  • Rajstopy czarne lub beżowe;
  • Szpilki zakrywające palce i pięty, wys. 5-7 cm.;
  • Delikatna biżuteria;
  • Gładko spięte włosy;

Biznesowy Pół-formalny:

  • Żakiet można zastąpić sportową marynarką lub elegantszym rozpinanym swetrem;
  • Dopuszczalne więcej kolorów;
  • Koszule, bluzki, a także komplety (garnitur/spódnica+ marynarka) mogą być w delikatne wzory;
  • Dopuszczalne wyższe buty (do 10cm);

Biznesowy Nieformalny:

  • Można założyć samą bluzkę bez okrycia wierzchniego lub pół-elegancki golf;
  • Dopuszczalne większość kolorów i wzorów (oprócz fluoresencyjnych, infantylnych albo kontrowersyjnych nadruków i wzorów);
  • Dopuszczalne gładkie ciemne jeansy;
  • Dopuszczalne płaskie baleriny, buty na koturnie, ew. odkryte pięty;

Kobieta w biurze. Zasady o których się nie mówi, ale „się wie”- czyli w czym chodzić do pracy.

  • zakryte ramiona,
  • niewielkie dekolty,
  • spódnicę, sukienkę minimum trochę przed kolano lub dłuższe (zrezygnuj z krótkich mini),
  • raczej nie noś odkrytych palców, a w szczególności klapek i japonek,
  • nie wyrażaj swojej subkultury, np.: gotyk, rock – zostaw to na czas wolny,
  • nie noś dwuznacznych, kontrowersyjnych, infantylnych itp. nadruków, wzorów,
  • ubrania nie powinny być max. obcisłe,
  • noś dyskretny makijaż, miej zadbane włosy i paznokcie,
  • nie używaj bardzo intensywnych perfum,
  • nie graj kobiecością tylko inteligencją i umiejętnościami.

Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn. w czym do biura

Dress code biznesowy dla mężczyzn:

Biznesowy Formalny:

  • Klasyczny garnitur: ciemno szary, jasno szary, granatowy;
  • Koszula z długim rękawem-mankiet wystaje spod marynarki, gładka, stonowany kolor;
  • Raczej unikamy połączenia czarnego garnituru i białej klasycznej koszuli;
  • Elegancki krawat, pasek do spodni;
  • Skarpetki dobrane do garnituru- ciemniejsze od niego, dłuższe (zakrywają łydki podczas siedzenia);
  • Zakryte eleganckie buty;

Biznesowy Pół-formalny:

  • Koszula i krawat mogą mieć wzory;
  • Dopuszczalne więcej kolorów;
  • Niekonieczny jest pełen garnitur- marynarka i spodnie mogą się od siebie nieznacznie różnić, ale wciąż powinny mieć elegancki krój i stonowany kolor;

Biznesowy Nieformalny:

  • Marynarkę elegancką, można zastąpić bardziej sportową lub swetrem, ew. kardiganem;
  • Koszula może być rozpięta pod szyją;
  • Niekonieczny jest krawat;
  • Elegantsza koszula może być zastąpiona koszulą z krótkim rękawem lub koszulką polo;
  • Niekonieczne są garniturowe spodnie- mogą być chinosy, ciemne gładkie jeansy;
  • Pół-eleganckie półbuty, mokasyny;

Mężczyzna w biurze. Zasady o których się nie mówi, ale „się wie”- czyli w czym chodzić do pracy.

  • zakryte ramiona, nie noś tank topów na ramiączkach,
  • noś zakryte buty,
  • nie zakładaj bardzo krótkich szortów, jeśli pracujesz na stanowisku nieformalnym, to spokojnie możesz nosić np.: bermudy, ale o długości do kolan,
  • nie wyrażaj swojej subkultury, np.: gotyk, rock – zostaw to na czas wolny,
  • nie noś dwuznacznych, kontrowersyjnych, infantylnych itp. nadruków, wzorów,
  • ubrania nie powinny być mocno obcisłe, świecenie muskulaturą zostaw sobie na plażę i siłownię.

Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn. co zalozyc do biura

Stanowiska kreatywne, a praca w biurze.

Są też takie prace, w których mimo bardzo poważnego stanowiska, nie musimy przestrzegać aż tak ścisłego dress codu, jak podany powyżej. Mowa tutaj o stanowiskach kreatywnych. Np.: dyrektor kreatywna gazety modowej albo agencji zajmującej się tworzeniem pokazów mody, niektórych firm reklamowych lub graficznych itd., może pozwolić sobie na większy „twist”. Tutaj wręcz zalecany jest wybór bardziej kreatywnych strojów, bo podbija to specyfikę zawodu.

Można spokojnie pozwolić sobie, np.: na wymyślne, rozmaite, dziwne kroje i fasony ubrań, mocne, intensywne kolory, czy noszenie wysokich, niestandardowych butów, mocnego makijażu, czy ekstrawaganckiej fryzury. Nie chodzi tu o pójście w jakąś subkulturę i łączenie wszystkiego tego na raz w jednej stylizacji, ale wybranie mocno modowego, trendowego stroju, fryzury, czy makijażu, będzie bardzo pozytywne postrzegane. 1-2 takie elementy to bardzo dobry wybór w przypadku stanowisk kreatywnych.

Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn. stroj do biura

Lato w biurze- jak przetrwać upały?

Na szczęście klimatyzacja stała się już powszechnym urządzeniem w biurach. A w takich, w których słabo działa, ale nie ma jej wcale w gorące dni ciężko wytrzymać w krawacie pod szyję i grubej marynarce.

Najważniejsze są materiały. Powinniśmy decydować się na jasne, naturalne, oddychające zwiewne tkaniny, np.: cienką bawełnę, len, cool wool (chłodna wełna). Odpowiednie są też materiały tzw. „drugiej i trzeciej generacji”, tj. Modal, lyocell, cupro, oprócz tego, że oddychają jak naturalne, to dodatkowo dają uczucie chłodu na skórze.

Jeśli możesz pozwolić sobie na płaskie buty- wybierz espadryle, baleriny, materiałowe zgrabne tenisówki.

O najlepszych materiałach na lato pisałam tutaj.

20 thoughts on “Dress code biznesowy dla kobiet i mężczyzn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *